بهترین سال زندگی شما 3

بهترین سال زندگی شما 3

اگر حوصله خواندن متن را ندارید این ویدیوی کوتاه را تماشا کنید.

چند وقت پیش زن داداشم بهم گفت یه روزایی صبحا دلم میخواد این طوری از خواب بیدار بشم که خدمتکارم تکونم بده بگه خانم بیدار شید صبونه تون آماده اس. سینی صبونه رو برام بیاره و بعد هم بره خونه رو برام مرتب کنه, نهارو شام رو آماده کنه و منم هر چقدر دلم میخواد بخوابم.



شاید این آرزوی خیلی از خانم هایی باشه که مادر هستن, سرشون شلوغه و مدت هاست یه خواب راحت نداشتن اما همین خانم ها در هر حال صبح ها خودشون از خواب بیدار میشن, خودشون برای خودشون و بچه یا بچه هاشون صبونه رو آماده میکنن, خونه رو تمییز می کنن, نهار می پزن و خونه داری می کنن. درست مثل زن داداش من. یعنی انجام این کارهای روزانه براشون دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره. هر طور شده انجامش میدن.


حالا این چه ربطی به یادگیری زبان انگلیسی داره اصلا به برنامه بهترین سال زندگی شما که این قسمت سومش میشه چه ارتباطی داره؟ بقیه رو بخون!

 

احتمالا برات پیش اومده که قبلا برنامه ای رو برای یادگیری زبان انگلیسی شروع کردی و یه مدت پایبندش بودی اما بعد از مدت زمان معمولا کوتاهی اون هیجان و ذوق و شوق اولیه رو از دست دادی و کم, کم به کل برنامه زبانیت رو کنار گذاشتی. این جور وقت ها خیلی سخته انگیزه پیدا کنی برای ادامه دادن به برنامه و احتمالا بارها خودت رو سرزنش کردی و با خودت فکر می کنی آدم بی اراده ای هستی. اما میدونستی مشکل از اراده تو نیست؟ اراده تو مثل اراده بقیه آدم هاست. چیزی به اسم اراده آهنین وجود نداره. آدم هایی که به نظرت اراده آهنینی دارن درواقع میزان اراده شون اندازه خود توئه اونا یه چیز دیگه دارن که باعث شده با اراده به نظر برسن. اون آدمها هم مثل تو از ادامه دادن به مسیر یادگیری زده میشن, مثل خودت ناامید میشن, درست عین خودت بی انگیزه میشن, مثل خود تو زود ذوق و شوق شون رو از دست میدن. اصلا اراده و ذوق و شوق تاریخ مصرف کوتاهی دارن و زود از بین میرن. نه روی ذوق و شوقت حسابی باز کن نه اراده ات. چیزی که باید روش حساب باز کنی یه چیز دیگه است. اراده و ذوق و شوق خوبه وجود داشته باشن صرفا به عنوان جرقه اولیه. همین اما به دلیل ماهیت بی ثبات شون قابل اتکا نیستن.

چرا چون اغلب اوقات مسیر رسیدن به یه هدف شامل مراحل خسته کننده و اعصاب خورد کن هم میشه. مثلا اگه میخوای صرفا از طریق روش های فان برای یادگیری زبان یه روزی مترجم بشی, مکالمه انگلیسیتو قوی کنی یا نمره بالایی توی آزمون آیلتس کسب کنی این کار امکان پذیر نیست و اغلب اوقات مجبوری مراحل خسته کننده یا اعصاب خورد کنی رو پشت سر بذاری. اینجاست که ذوق و شوقت فروکش می کنه و اراده از بین میره. یه چیز دیگه است که باهاش می تونی به حرکت در مسیر یادگیری زبان ادامه بدی.

میدونی آدم هایی که توی یادگیری زبان موفق عمل می کنند, تونستن مترجم بشن, مکالمه شون خوبه, نمره خوبی توی آزمون آیلتس کسب کردن چی دارن که تو ندار؟ همون طور که گفتم اونها هم میزان ذوق و شوق و اراده شون اندازه خود توئه. چه بسا که شاید حتی کمتر از تو. اما اونها یه سری خدمتکار دارن که براشون کار می کنن. خدمتکارهایی که در هر شرایطی پشت شون می ایستن و اجازه نمیدن اون اشخاص درجا بزنن. خدمتکارهایی که در همه حال حاضر به خدمت هستن.

تو هم از این خدمتکار ها دارید. هر کسی که هستی, در هر شرایطی که زندگی می کنی, حتما و صد در صد حداقل یه مورد وجود داره که انجام یه کاری رو به خدمتکارهات سپردی. مثلا اگه مادر باشی حتما شده بارها در طول دوران مراقبت از بچه حالت بد بوده, شدیدا کم خوابی داشتی, اصلا دلت میخواسته جیغ بزنی, عصبی بودی, همه حالات بد روانی و جسمی رو تجربه کردی و در عین حال وقتی بچه ت گریه میکرد بغلش کردی, سعی کردی آرومش کنی, پوشکش رو عوض کنی و, بهش غذا بدی.
 

اگه پدر خانواده هستی و کارمند به احتمال زیاد یه وقت هایی شاید وقت های زیادی در طول عمرت بوده که با اینکه از رئیس ت متنفر بودی, از همکارات یا از ارباب رجوع هایی که هر روز بهاشون سر و کار داشتی حالت بهم میخورده, باز هم صبح زود از خواب بیدار شدی, رفتی سر کار, نشستی پشت میز, کارهای دفتری رو انجام دادی.

شاید یه روزهایی بشه که با خودت بگی امروز دیگه امکان نداره من از جام پاشم نه تا شب تو رخت خواب می مونم اصلا همه سعی تم می کنی که تو رخت خواب بمونی اما باز هم یه نیرویی تکونت میده و از جا بلندت میکنه. این نیرو از طرف خدمتکارهای نامرئی تو بهت وارد میشه. با خدمتکارهای نامرئی آشنا هستی؟

 


هر کاری مثبت یا منفی که تحت هر شرایطی انجام میدی و انجام دادنش برات دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره توسط خدمتکارهای نامرئی تو انجام میشن. فقط به احتمال زیاد تا به حال از وجودشون خبر نداشتی چون نامرئی ان دیگه. اونها هستن که هلت میدن و وادارت می کنن در هر حال اون کارها رو انجام بدی. چه مثبت و چه منفی. تا وقتی زنده هستی می تونی از این خدمتکارهای نامرئی برای انجام مداوم هر کاری که دوست داری استفاده کنی. فقط کافیه با این خدمتکارها خوب آشنا بشی. وقتی به وجود این خدمتکارها پی ببری می تونه آگاهانه و هدفمند ازشون استفاده کنی و اونها رو به کار بگیری.

آدم هایی که توی یادگیری زبان انگلیسی موفق عمل می کنن و کلا توی هر کاری موفق عمل می کنن خدمتکارهای نامرئی شون  رو به کار میگیرن. چون غیر ممکنه بتونی خودت به تنهایی و با اتکا به چیزهای زودگذری مثل ذوق و شوق و اراده, موفق بشی یه برنامه ای رو به صورت مداوم و مرتب و منظم اجرا کنی. فقط اولش باید این خدمتکارهای نامرئی رو استخدام شون کنی. بعد دیگه به قول انگلیسی زبان ها rain or shine یعنی تحت هر شرایطی آماده خدمت گذاری به تو هستن. اسم این خدمتگزارهای وفادار, عادته. عادات تو همیشه در خدمت تو هستن. تنها تفاوت این خدمتکارها با خدمتکارهای معمولی اینه که از همون اول برات کار نمی کنن. اولش تو باید کار کنی و اونا تماشات کنن. بعد که خوب دست شون اومد چی به چیه بهت میگن sit back and relax از اونجا ست که دیگه شبانه روز در خدمت گزاری به تو حاضر میشن. و حتی اگه نخوای هم به زور هلت میدن به سمت هدف.


تو برای اینکه بتونی برنامه ای رو که برای یادگیری زبان انگلیسی شروع کردی تا آخر ادامه بدی به این خدمتکارها نیاز داری. حالا که فهمیدی چی لازم داری, باید یاد بگیرید که چطور این خدمتکار های نامرئی رو استخدام کنی. توی قسمت بعدی بهت یاد می دم چطور و از کجا استخدام شون کنی. تو هم از این خدمتکارهای نامرئی داری؟ در چه موردی ازشون استفاده می کنی؟ توی بخش کامنت ها برام بنویس. راستی اگه تا اینجای متن رو خوندی یه هدیه برات دارم: اگه سطحت مبتدی با خرید پکیج کامل استارتر تصویری میتونی از یه دوره پشتیبانی رایگان برخوردار بشی برای خرید به شماره 09109894435 توی تلگرام یا واتس اپ پیام بده و حتما بگو که از قسمت سوم برنامه بهترین سال زندگی میای.

من آزاده مبشر هستم مترجم و مدرس زبان انگلیسی عمومی و آیلتس. ممنونم که کامنت میذاریدsmiley
برای خوندن بقیه قسمت های برنامه "بهترین سال زندگی" وارد بخش وبلاگ در همین وبسایت بشیدyes

 آزاده مبشر
آزاده مبشر

نظرات کاربران

نظری بگذارید