چطوری به قولی که به خودمون میدیم وفادار بمونیم!

آموزش زبان انگلیسی با پرفکت یور اینگلیش

فقط یه روز دیگه مونده به پایان مرور کتاب “عادت هشتم” نوشته استیون کاوی و بخشی که امروز مرور می کردم درباره قول دادن و عمل کردن به قولی به خودمون میدیم و اینکه چطوری می تونیم بهش عمل کنیم. به نکته ظریفی اشاره کرده:

“بهترین راه برای اینکه بتونید به قولی که به خودتون میدید عمل کنید اینه که با قول های کوچیک شروع کنید. توی زمینه مورد نظرتون قولی به خودتون بدید که به نظر دیگران فوق العاده کوچیک و بی اهمیت باشه. مثلا فقط ده دقیقه ورزش کردن, فقط نخوردن یه دسر, فقط یه ساعت کمتر تلویزیون تماشا کردن, فقط یه فصل از یه کتاب رو خوندن,….
در ادامه میگه:
“مسئله اینجاست که وقتی بتونید قول کوچیکی به خودتون بدید و بهش عمل کنید, ظرفیت تون برای عمل کردن به قول های بزرگ تر بالا میره. وقتی به این کار ادامه بدید, به تدریج تعهدتون برای پایبندی به قول هایی که به خودتون میدید بسیار بزرگ تر از حس و حال تون میشه (یعنی دیگه تحت تاثیر حس و حال تون به خودتون بدقولی نمی کنید و تحت هر شرایطی متعهد می مونید).”

این مسئله در مورد یادگیری زبان هم هست. متاسفانه اکثر زبان آموزها میخوان بزرگ شروع کنن و همین باعث شکست شون میشه. از همون اول شروع می کنن به اینکه به خودشون قول های بزرگ بدن. مثلا روزی دو ساعت زبان خوندن.

و چند روز به این قول عمل می کنن و باز عهدشکنی می کنن. و همین باعث میشه تصور کنن که بی اراده هستن. اما این طور نیست. اگه این مشکل رو دارید بی اراده نیستید, فقط کمی حریص هستید و دچار ذهنیت کمبودید. تصور می کنید وقت کم میاد, فرصت کم میاد و باید بدویید که برسید!

به همین دلیله که در چالش ققنوس با 5 دقیقه در روز شروع می کنیم و هفتگی زمان برنامه رو اضافه می کنیم نه روزانه. با صرفا ورق زدن کتاب و نه حتی مطالعه, شروع می کنیم چون 5 دقیقه ورزق زدن کتاب قول کوچیکیه و از نظر خیلی هایه که از فلسفه پشت این برنامه خبر ندارن بی اهمیته.

ولی عمل کردن به همین قول های کوچیک روزانه که به تدریج بزرگ تر میشن, باعث میشه ظرفیت شما برای عمل کردن به قول های بزرگ تر به تدریج افزایش پیدا کنه. اون موقع دیگه همون طوری که استیون کاوی می گه.

تحت هر شرایطی و در هر وضعیتی متعهد می مونید و هر حس و حال ناخوشی هم که داشته باشید باعث نمیشه مانع از اجرای برنامه تون بشه. درست مثل معتادی که در هر شرایطی به مصرف موادش فکر می کنه و هیچ چیز جلودار اعتیادش نیست!

اگه ویدیوی “چالش ققنوس” و  “حلقه گمشده یادگیری زبان انگلیسی” رو تماشا نکردید از هایلایت انگیزشی تماشا کنید!

سبد خرید