چطور خودتان بدون کمک دیگران زبان یاد بگیرید (بخش اول)

آموزش زبان انگلیسی با پرفکت یور اینگلیش

چطور خودتان بدون کمک دیگران یک زبان را یاد بگیرید

احتمالا حداقل یکی دوبار در زندگی‌تان یک اشتیاق شدید برای یادگیری یک زبان پیدا کرده‌اید. اما به احتمال زیاد نمی‌دانستید باید از کجا شروع کنید. مثل اینکه در مقابل یک جنگل تاریک ایستاده باشید. می‌دانید برای به دست آوردن چیزی که خواهانش هستید باید وارد این جنگل شوید اما نمی‌شوید چون تنها هستید و تنهایی عبور کردن از میان این جنگل کار سختی است. یا شاید با خودتان می گویید خب من کلی کار برای انجام دادن دارم وقت یادگیری زبان را ندارم.

همین که ندانید از کجا شروع کنید احتمالا یکی از بزرگ‌ترین موانع کسب مهارت در یک زبان است. در این سری مقالات می‌خواهم به شما نشان بدهم از کجا شروع کنید با چه چیزی شروع کنید و چه کارهایی را انجام ندهید.

اگر نتوانید یک سیستم برای یادگیری زبان برای خودتان ایجاد کنید مطمئنا در این راه شکست خواهید خورد.

قدم اول انتخاب زبانی است که می‌خواهید یاد بگیرید

لابد الان که این مقاله را می‌خوانید می‌دانید زبانی که دوست دارید یاد بگیرید چیست.

دومین قدم انگیزه است. از خودتان بپرسید چرا می‌خواهم این زبان را یاد بگیرم؟ هر پاسخی به این سوال بدهید پاسخ درستی است چون نشان می‌دهد چه انگیزه‌ای را دنبال می‌کنید.

دلیل شما باید برای شما قانع‌کننده باشد نه دیگران. آیا می‌خواهید زبان یاد بگیرید تا شغل بهتری پیدا کنید؟

آیا می‌خواهید زبان یاد بگیرید تا دوستان‌تان را تحت تاثیر قرار بدهید؟ یا اینکه هدف‌تان از یادگیری این زبان سفر به کشوری است که به این زبان صحبت می‌کنند؟

به هر حال اگر هدف‌تان ضعیف باشد به محض برخورد با اولین مانع دست از یادگیری زبان برخواهید داشت.

مطمئنا نمی‌خواهید این اتفاق برایتان رخ بدهد. انگیزه شما باید به اندازه کافی قوی باشد تا زمان‌هایی که در روند یادگیری زبان به مانع برمی‌خورید کمک کند که به راه‌تان ادامه بدهید.

انگیزه شما برای یادگیری زبان باید مدام به شما یادآوری کند که چرا می‌خواهید زبان مربوطه را بیاموزید.

باید سعی کنید به طور مداوم انگیزه‌هایتان را تقویت کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید در برابر وسوسه تمرین نکردن و ادامه ندادن مقاومت کنید.

خوشبختانه شما می‌توانید انگیزه‌تان را قوی‌تر کنید. من یک چیز را در مورد یادگیری می‌دانم و آن اینکه هر چه پیشرفت‌تان سریع‌تر باشد بیشتر مشتاق می‌شوید و انگیزه پیدا می‌کنید تا به تلاش‌تان ادامه بدهید و پیشرفت‌های بیشتری را مشاهده کنید. خب چطور این کار را می کنید؟

روش من برای افزایش انگیزه‌ام این است…

با یک نفر شرط ببندید که مثلا طی مدت 3 ماه یک ترم مکالمه انگلیسی مبتدی‌ها را به پایان می‌رسانید و ترم یک را خوب یاد می‌گیرید و اگر این کار را نکنید باید عواقبش را بپذیرید مثلا 200 هزار تومان به دوست‌تان می‌دهید و اگر تا پایان 3 ماه به قول‌تان عمل نکردید این پول مال او می‌شود. مقدار پولی که تعیین می‌کنید باید به حدی باشد که از دست دادنش برایتان زجرآور باشد و اگر در پایان سه ماه به قول‌تان عمل کردید دوست‌تان پول را به شما برگرداند.

یکی از کارهای دیگری که در زمان برنامه‌ریزی برای یادگیری یک زبان خارجی باید انجام بدهید این است که موانع ذهنی‌ای را که در مورد یادگیری آن زبان دارید از میان بردارید.

یک سری باورهای خیلی رایج و مضر در مورد یادگیری زبان اینها هستند:

    1. سن‌تان برای شروع یادگیری زبان بالا است!

    2. از هوش کافی برای انجام این کار برخوردار نیستید!

    3. فقط کودکان می‌توانند به شکل موفقیت‌آمیزی یک زبان را یاد بگیرند!

    4. باید حتما در خارج زندگی کنید تا بتوانید زبان یاد بگیرید!

    5. وقت انجام این کار را ندارید!

    6. به اندازه کافی پول ندارید که هزینه یادگیری یک زبان را پرداخت کنید!

این باورها به شدت مخرب بوده و به طور جدی روی توانایی شما برای یادگیری زبان اثر منفی به جا می‌گذارند

هر بار که متوجه شدید یکی از این باورها به سراغ‌تان آمده محکم بزنید در گوش خودتان.

کلماتی که برای صحبت کردن درباره خودتان به کار می‌برید به شخصیت شما شکل می‌دهند. به همین دلیل است که باید همه کلمات منفی را از دایره لغات‌تان حذف کنید.

آدم‌های زیادی صرفا به دلیل باورهای اشتباه زندگی محدودی دارند. شما یکی از این آدم‌ها نباشید. بر ترس‌هایتان غلبه کنید.

خب حالا یک هدف خوب برای یادگیری زبان چه جور هدفی است؟

     1. من می‌خواهم ظرف مدت 6 ماه یا 1 سال آینده زبان انگلیسی را آن قدر خوب یاد بگیرم که بتوانم برای تعطیلات به خارج بروم و نیازی به تورگاید و مترجم نداشته باشم.

     2. من می خواهم به مدت 1 سال آن قدر روی مهارت‌های زبان انگلیسی‌ام خوب کار کنم که بتوانم متون انگلیسی زبان از جمله مجلات و روزنامه‌های انگلیسی را بخوانم و بفهمم.

     3. من می‌خواهم ظرف مدت 6 ماه مدرک آیلتسم را بگیرم تا بتوانم به کشور مورد نظرم مهاجرت کنم یا در آن ادامه تحصیل بدهم.

به نظر من خیلی مهم است که ابتدا مشخص کنید در چه سطحی می‌خواهید انگلیسی یاد بگیرید زیرا این مسئله روی منابعی که برای یادگیری زبان انتخاب می‌کنید و حجم مطالبی که باید یاد بگیرید اثر‌گذار است.

تا جایی که می‌توانید این مسئله را به طور دقیق مشخص کنید. اگر صرفا برای یادگیری یک زبان اشتیاق داشته باشید می‌توانید خودتان شروع کنید به یادگیری آن اما اکثر افرادی که به این شکل یادگیری یک زبان را آغاز می‌کنند پس از گذشت مدتی آن را رها می‌کنند.

منابع مناسبی برای یادگیری پیدا کنید اما منابع‌تان زیاد نباشد.

اما چرا نباید منابع زیادی را انتخاب کنید؟

علتش مشخص است. وقتی گزینه‌های زیادی، در این مورد منابع زیادی، دور و برتان باشد انتخاب و تصمیم گیری برایتان سخت می‌شود.

برای خودتان ضرب‌الاجل مشخص کنید. اگر ضرب الاجل نداشته باشید یعنی در مورد یادگیری زبان به اندازه کافی جدی نیستید. حتی اگر در زمان مقرر به کل هدف‌تان دست پیدا نکنید هیچ ایرادی ندارد می‌توانید ضرب الاجل جدیدی برای خودتان مشخص کنید.

خب دیگر دست به کار شوید:

سبد خرید