استفاده از افعال مودال برای انتخاب اهداف

آموزش زبان انگلیسی با پرفکت یور اینگلیش

داشتم یکی از برنامه های روزانه دارن هاردی رو تماشا می کردم که درباره هشتمین مورد از عجایب جهان از نظر آلبرت آنشتاین بود.

آلبرت آنشتاین گفته:

He who understands it, earns it. He who doesn’t, pays for it.

یعنی “کسی که این مورد از عجایب رو درک کنه پاداشش رو کسب می کنه و کسی که درکش نکنه تاوانش رو پَس میده.” فکر می کنید اون چیه؟

همچین که دارید فکر می کنید هشتمین مورد از عجایب جهان از نظر آنشتاین چیه, بقیه حرف های دارن هاردی رو براتون تعریف می کنم. خب حرف هاش رو در قالب سه تا فعل مودال انگلیسی بیان کرد که برام جالب بود:

Can توانستن
Should بهتر بودن
Must باید

میگفت خیلی از ماها سال های ساله که یه سری اهداف رو برای خودمون نوشتیم توی دفتر هدف گذاری مون یا توی ذهن مونه که به اون اهداف برسیم.

و مدام از پارسال به امسال و از امسال به سال دیگه منتقل میشه و تا به امروز به اونها نرسیدیم. و دیگه وقتشه که از این سه فعل مودال در مورد اون اهداف استفاده کنیم.

هر کدوم از هدف هایی رو که مدت هاست توی ذهن تون دارید و هنوز بهشون نرسیدید از سه فیلتر Can, Should, Must عبور بدید. اول از خودتون بپرسید: Can I do it? “آیا میتونم انجامش بدم؟ از پَسِش برمیام؟”

و توانایی انجامش رو به صورت بالقوه در نظر بگیرید. مثلا هدف تون اینه که توی رشته ورزشی والیبال به صورت حرفه ای ورزش کنید. جسم سالمی دارید, توانایی پیاده روی, حرکت دادن دست ها و پاها و بدن تون رو دارید.

پس به طور بالقوه توانایی انجام یه ورزش حرفه ای مثل والیبال رو هم دارید. خب این هدف شما از فیلتر اول عبور می کنه.

حالا فرض می کنیم یه خانم هستید و هدف تون اینه که با شاهزاده انگلیس ازدواج کنید. از فیلتر Can عبورش بدید: Can I do it? “میتونم انجامش بدم؟” میبینید که خیر. چرا؟

چون خودشون ازدواج کردن و بچه دارن. و شاعر از طرف شاهزاده انگلیس گفته: “دیر اومدی خیلی دیره, جای دیگه دل اسیره…”

خب اگه شما یه آقا باشید و بخواید با یه شاهزاده خانم ازدواج کنید چی؟ فعلا یه چندتایی شون مجرد هستن. اگه موفق شدین, منم عروسی دعوت کنین براتون قِر بدم.

حالا هدف اول که از فیلتر Can عبور کرد باید از فیلتر Should هم عبور کنه. از خودتون بپرسید: Should I do it? آیا بهتره که این کارو انجام بدم؟ آیا بهتره که برم به سراغ والیبال؟ و خب با توجه به یافته های پزشکی البته که بهتره ورزش کنید. برای سلامتی تون خوبه.

و در نهایت باید هدف تون از فیلتر Must هم عبور کنه تا واقعا پیگیرش باشید. فعل مودال Must به معنای اجباره, یعنی “باید”. باید یه کاری انجام بشه. از خودتون بپرسید Is it something I must do? “آیا این کاریه که باید و لازمه انجامش بدم؟”

خب این بخش آخر خیلی مهمه. هدف والیبال بازی کردنِ شما از فیلتر اول و دوم عبور کرد. وقتی میخواید از فیلتر سوم عبورش بدید, باید فکر کنید که آیا در اون کار موفق میشید یا خیر؟ ارزشش رو داره دنبالش برید یا خیر؟

حالا که باید والیبال بازی کنید, آیا در انجام این کار موفق میشید؟ این بخش خیلی مهمه چون اکثرا توی فیلتر آخر به مشکل میخورن. چرا؟ چون به اون هدف نهایی فکر می کنن.

مثلا وقتی صحبت ورزش کردن باشه, در اعماق ذهنشون ورزش کردن وقتی خوبه که مثلا اونها عضو یه تیم ورزشی باشن و مسابقه بدن….این ایراد کاره. چرا چون دارید به ایده آل ترین شکل رسیدن تون به هدف فکر می کنید.

باید چه کار کنید؟ ریز, ریزش کنید. حالا که فهمیدید توانایی ورزش کردن و والیبال بازی کردن رو به صورت بالقوه دارید اما اصلا اهل ورزش نیستید, یهو توی باشگاه ثبت نام نکنید و مربی خصوصی برای آموزش والیبال به خودتون نگیرید.

مرحله اول از نظر دارن هاردی اینه: Start small یعنی کوچیک شروع کنید. قدم های آهسته بردارید تا به تدریج به هدف نهایی تون نزدیک بشید. اگه اهل ورزش نیستید, با پیاده روی شروع کنید. اما نه یهو روزی یه ساعت پیاده روی. روزی فقط 5 دقیقه تایمر گوشی تون رو تنظیم کنید. و فقط روزی 5 دقیقه ورزش کنید. و فقط 5 روز در هفته از شنبه تا چهارشنبه.

هر هفته 5 دقیقه به این زمان اضافه کنید. هفته دوم روزی ده دقیقه. و برای پیاده روی لازم نیست از خونه بیرون برید. توی آپارتمان تون راه برید. و وقتی این عادت پیاده روی روزانه رو به روزی نیم ساعت رسوندید, این کار رو به مدت 6 ماه ادامه بدید. وقتی این عادت تثبیت شد, توی یه باشگاه ثبت نام کنید, یا مربی خصوصی بگیرید, یا از برنامه های ورزشی آنلاین کمک بگیرید.

وقتی اون سَبک ورزش کردن هم براتون به عادت تبدیل شد, شروع کنید به انتخاب یه رشته ورزشی حرفه ای مثل والیبال و در نهایت به هدف تون خواهید رسید.

و حتی شاید در این مرحله به این نتیجه برسید که همین که مرتب ورزش می کنید کافیه و لازم نیست حرفه ای ورزش کنید.

در مورد هر هدف دیگه ای که دارید مثل کسب نمره فرضا 7 و نیم در آزمون آیلتس, باید به همین شکل عمل کنید. شاید شما الان در سطح مبتدی باشید. هدف نهایی تون رو از فیلتر Can, Should, Must عبور بدید و وقتی از هر سه فیلتر عبور کرد, آهسته و کوچیک شروع کنید.

خودمون توی فارسی می گیم “قطره, قطره جمع گردد, وانگهی دریا شود.” و این همون هشتمین مورد از عجایب دنیا از نظر آلبرت آنشتاینه: “اثر مرکب”

آلبرت آنشتاین گفته:

He who understands it, earns it. He who doesn’t, pays for it.

یعنی “کسی که این مورد از عجایب رو درک کنه پاداشش رو کسب می کنه و کسی که درکش نکنه تاوانش رو پَس میده.”

در مورد “اثر مرکب” اینجا خیلی توضیح دادم. اگه هنوز تماشا نکردید, حتما این کارو بکنید.

سبد خرید