مزیت‌های یادگیری یک زبان

آموزش زبان انگلیسی با پرفکت یور اینگلیش

حتمالا شنیده اید که می‌گویند به زودی دیگر نیازی نخواهید داشت که یک زبان چدید را بیاموزید چون محققین و مهندسین در حال تولید ابزار و نرم‌افزارهایی هستند که به راحتی می‌توانند صحبت‌های افراد از زبانی بیگانه را برایتان ترجمه کنند. بعد از شنیدن چنین خبرهایی با خودتان می‌گویید خوب است. پس دیگر لازم نیست به خودم زحمت یادگیری زبان را بدهم. تکنولوژی این مشکل را حل می‌کند. پس بهتر است وقتم را تلف نکنم و به جای یادگیری زبان برنامه‌های “بفرمایید شام” و “استیج” و “خندوانه” را تماشا کنم.

چند نفر را می‌شناسید که حتی قبل از اینکه دست به کار یادگیری یک زبان مثل انگلیسی شوند و کار را شروع کنند بی‌خیال شده‌اند؟ آن هم پیش از اینکه بفهمند سال‌های بسیار بسیار زیادی طول خواهد کشید تا یک نرم افزار و تکنولوژی جدید بتواند حتی نیمی از کاری را انجام بدهد که مغز انسان برای تشخیص جملات و درک یک زبان انجام می‌دهد.

حالا یادگیری زبان فقط برای این است که بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید؟ آیا تا به حال به منافع دیگری که یادگیری زبان دارد فکر کرده‌اید؟ در ادامه می‌خواهم ۸۰ فایده یادگیری زبان را به شما اطلاع بدهم که از بعضی از آن‌ها احتمالا خبر دارید و بعضی دیگر برایتان شگفت آورند. بد نیست این را هم بدانید که در پس هر یک از فوایدی که در اینجا ذکر شد تحقیقات گسترده‌ای نیز قرار دارد و من این منافع را از خودم ننوشته‌ام.

هدفم از ارائه این لیست این است که به شما نشان بدهم یادگیری یک زبان تا چه حد می‌تواند مفید باشد. امیدوارم این دانش موجب شود زمان هایی که در یادگیری زبان به بن بست می‌خورید و پیشرفت‌تان کند می‌شود با به یادآوری نکاتی که در ادامه می‌گویم همچنان با امیدواری به کارتان ادامه بدهید.

همچنین امیدوارم این مطالب موجب شود شما، بچه‌هایتان، همسرتان، دوستان‌تان، یا حتی والدین‌تان را هم تشویق به یادگیری زبان کنید. هیچ وقت دیر نیست.

هر بار که از یادگیری زبان ناامید شدید نگاهی به این لیست بیندازید تا دوباره دلگرم شوید.

1. اولین فایده یادگیری یک زبان جدید رشد مغزی است.

تحقیقات Johan Martensson نشان می‌دهد بعد از ۳ ماه یادگیری یک زبان جدید مغز زبان آموزان در ۴ نقطه رشد داشته است. هیپوکامپ و سه نقطه از شکنج مغز. حالا وقتی بیشتر از ۳ ماه به یادگیری زبان ادامه می‌دهید و در یادگیری‌تان جدی هستید چه اتفاقی می‌افتد؟

تغییرات هیپوکامپ و شکنج مغز خصوصا در افرادی که ترجمه همزمان انجام می‌دهند بیشتر دیده می‌شد.

منبع:

(Johan M rtensson, Johan Eriksson, Nils Christian Bodammerc, Magnus Lindgren, Mikael Johansson, Lars Nyberg, Martin L vd n (2012).

2. حافظه‌تان بهتر خواهد شد

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Julia Morales از دانشگاه Granada در اسپانیا کودکانی که غیر از زبان مادری خود زبان دیگری را می‌آموزند قادرند راحت‌تر از افرادی که فقط به یک زبان سخن می‌گویند خاطرات را به یاد بیاورند.

خانم Morales و تیم تحقیقاتی اش زمانی که از کودکان تست‌های مربوط به حافظه می‌گرفتند متوجه شدند آن دسته از کودکانی که غیر از زبان مادری زبان دیگری بلد بودند هم سریع‌تر عمل می کردند و هم دقیق‌تر.

کودکان شرکت‌کننده در این تحقیقات حافظه بهتری داشتند، مغزشان سریع‌تر کار می‌کرد و به شکل منطقی‌تری اطلاعات را بیرون می‌کشید و مشکلات را تشخیص می داد.

وقتی مغزتان را وادار می‌کنید کلمات خاص مربوط به زبان‌های مختلف را به یاد بیاورد بخش هایی از مغز که مسئول ذخیره کردن اطلاعات و بازیابی آنها هستند تقویت می‌شوند.

منبع:

 (Julia Morales, Alejandra Calvo, Ellen Bialystok (2013). “Working memory development in monolingual and bilingual children

3. سومین فایده یادگیری زبان این است که مهارت‌های شنیداری‌تان بهتر می‌شود

آیا به یاد می‌آورید زمانی که یادگیری زبان را شروع کرده بودید درک شنیده هایتان به انگلیسی چقدر سخت بود؟ برای من که اصلا کابوس بود! از آنجایی که مغز شما مجبور است سخت کار کند تا تفاوت میان صداهای مختلف در یک زبان را تشخیص بدهد دو زبانه بودن به شما کمک می‌کند مهارت شنیداری بهتری داشته باشید.

منبع:

(Krizman et al., 2012).

Further references:
Lapkin, et al 1990, Ratte 1968.

4. هوش کلامی و غیرکلامی تان افزایش پیدا می‌کند

در سال 1962 پیل و لمبرت مطالعه‌ای را منتشر کردند که بر اساس آن افرادی که می‌توانند به بیش از یک زبان به خوبی صحبت کنند از نظر هوش کلامی و هوش غیرکلامی از افرادی که فقط به زبان مادری خود حرف میزنند سرترند.

افراد دو زبانه در آزمون‌های هوش امتیاز بیشتری کسب می‌کنند زیرا موفقیت دراین آزمون‌ها نیازمند انعطاف مغز است که در اثر یادگیری یک زبان به دست می‌آید.

منبع:

Peal E., Lambert M. (1962). “The relation of bilingualism to intelligence”.Psychological Monographs75(546): 1–

سبد خرید