Complex Modals

آموزش زبان انگلیسی با پرفکت یور اینگلیش

اگه سطح زبان تون نزدیک متوسط باشه و متون زبان اصلی مثل مجله, روزنامه و کتاب های انگلیسی رو مطالعه کنید یا فیلم و سریال زبان اصلی تماشا کنید احتمالا به یک سری جملات برخورد کردید که در اونها Complex Modals به کار رفتن و براتون عجیب و غریب و غیر قابل درک بودن. چند نمونه از انواع Complex Modal رو مثال میزنم:

1. Nick may have taken your book.

2. He should be studying.

3. She must have been sleeping.

4. People could have been injured.

این نوع ازModal ها توی کتاب های مختلف گرامر تدریس میشن. در بعضی کتاب ها عنوان گرامری این نوع Modal ذکر نمیشه و فقط توضیحی درباره کاربردشون هست مثل کتاب Grammar for IELTS نشر کمبریج که سطحش Advanced به حساب میاد.

و توی بعضی از کتاب ها مثل گرامر سطح Advanced جورج یول عنوان گرامری این نوع Modal ها اومده اما کاربردش توضیح داده نشده.

برای اینکه درک کامل و همه جانبه ای درباره انواع این نوع Modal و کاربردهاشون داشته باشید باید کتاب های مختلف گرامر رو مطالعه کنید.

یه ایراد دیگه ای که کتب مختلف گرامر دارن این هست که وقتی برای یه مبحث گرامری مثال میارن توی مثال ها ثباتی وجود نداره و مدام تغییر می کنن. این باعث میشه زبان آموز گیج بشه و درک کردن اون مبحث براش مشکل تر بشه. مثلا توی یه صفحه از کتاب جورج یول درباره 4 نوع مختلف از Complex Modal ها مثال آورده اما برای مثلا Modal Perfect این مثال رو زده:

Nick may have taken your book

یعنی Modal به کار رفته may هست و مثالی درباره فردی به نام Nick که احتمالا کتاب شما رو برداشته. بعد دو خط پایین تر برای Modal Continuous اصلا یه Modal متفاوت و یه شخص و قضیه متفاوت رو مثال میزنه و میگه:

Alex shouldn’t be acting so confident.

این کار به نظرم اشتباهه. خودم در این جور مواقع یه خودکار برمیدارم و توی یه دفتر مثال های یکسانی میزنم تا بهتر برام جا بیفته. مثلا در اینجا می خوام 3 تا مثال درباره انواع Complex Modal بیارم.

1. Modal Perfect

شکل ساختش این طوریه:

Modal+have+past participle

و کاربردش اینه:

possibility in the past

یعنی احتمال رخداد چیزی در گذشته. به دلیل وجود have و past participle در این مدل, خیلی از زبان آموز ها تصور می کنن که این وجه present perfect حساب میشه که تصور اشتباهه. این Modal Perfect میشه. خب, برای مثال. تصور کنید من یه کیک می خرم, میام به خونه و اونو میذارمش توی یخچال. بعد به اتاقم میرم و بعد از یک ساعت در یخچال رو باز می کنم و میبینم که کیک سر جاش نیست. تنها کس دیگه ای که توی خونه حضور داره برادرمه. پس با خودم فکر می کنم که احتمالا در گذشته یعنی یه ساعتی که من توی اتاقم بودم اون کیک رو خورده می گم

He must have eaten the cake.

مورد بعدی Modal Continuous هستش که میشه مودال استمراری. به این شکل ساخته میشه:

Modal+be+present participle

کاربردش possibly happening at the time of speaking

یه مسئله ای که احتمالا در همین لحظه داره رخ میده.

باز هم همون مثال رو میزنم. یه کیک خریدم. اومدم خونه. گذاشتمش توی یخچال. رفتم توی اتاقم و گوشیمو برداشتم و زنگ زدم به دوستم و دارم تلفنی باهاش صحبت می کنه. یهو صدای باز شدن در یخچال رو میشنوم و درش بسته نمیشه بعد از چند ثانیه صدای بوق اخطار یخچال بلند میشه و تنها کس دیگه ای که توی خونه هست داداشمه. با خودم میگم احتمالا در همین لحظه اون باید در حال خوردن کیک سر یخچال باشه. می گم

He must be eating the cake.

مورد بعدی Modal Perfect Continuous میشه. به این شکل ساخته میشه:

Modal+have been+present participle

کاربردش: possibly happening or in progress in the past

کاریه که احتمالا در زمان کار دیگه ای در گذشته در حال رخ دادن بوده.

باز هم همون مثال. کیک رو خریدم گذاشتم توی یخچال. اومدم توی اتاقم مشغول صحبت تلفنی شدم. بعد از یه ساعت برمیگردم توی آشپزخونه در یخچال رو باز می کنم کیک نیست. تنها کس دیگه ای که توی خونه هست داداشمه. می گم احتمالا زمانی که من مشغول تلفن بودم اون در حال خوردن کیک بوده می گم

He must have been eating the cake while I was on the phone.

حالا تفاوت این مورد با مورد اول که فقط Modal Perfect بود در چیه؟ در مورد اول اشاره ای نکردم که همزمان با چه کار دیگه ای در حال رخ دادن بوده. فقط برگشتم دیدم کیک نیست. نتیجه گرفتم که احتمالا برادرم کیک رو خورده. اما در مورد سوم دارم می گم احتمالا زمانی که من مشغول تلفن بودم اون داشته کیک رو می خوره.

مورد Modal Perfect ها رو توی فصل 16 ام کتاب “همه چیز درباره گرامر ویژه آیلتس” توضیح دادم. فقط در نظر داشته باشید که آموزش گرامر آیلتس از پایه نیست و شامل همه مباحث گرامری نمیشه. صرفا مواردی که برای آزمون آیلتس بهشون نیاز دارید.
 

اگه سطح زبان شما مبتدی و زیر B1 هست یعنی در حد A1 یا A2 بهتون توصیه می کنم برای مطالعه گرامر از پکیج های گرامر امریکن اینگلیش فایل که از سطح مبتدی تا پیشرفته دسته بندی شده هستن و اون ها رو به صورت دسته بندی شده آموزش دادم و تمریناتش رو به شکل تحلیلی حل کردم از اینجا تهیه کنید.

نمونه گرامر هایی که توی مجموعه امریکن اینگلیش فایل تدریس کردم رو میتونید اینجا مشاهده کنید برای سطح پایه و مبتدی از کتاب استارتر می تونید این و این و این نمونه رو تماشا کنید و از کتاب شماره یک امریکن اینگلیش فایل می تونید این و این و این نمونه گرامر رو تماشا کنید. و از کتاب شماره دو امریکن اینگلیش فایل می تونید این و این نمونه رو تماشا کنید. 
اگه سطح تون به B1 نزدیک یا بالاتر از B1 هست بهتون توصیه می کنم از پکیج گرامر ویژه آیلتس استفاده کنید. حتی اگه قصد شرکت در این آزمون رو هم نداشته باشید میتونید با استفاده از این پکیج که هم به صورت فایل های صوتی و ویدیویی و هم به صورت کتاب چاپی هست با کاربرد عملی گرامر آشنا بشید. نمونه جلسات پکیج گرامر ویژه آیلتس رو میتونید از اینجا تماشا کنید. 

سبد خرید