Must یا Have to؟ مسئله این است!

آموزش زبان انگلیسی با پرفکت یور اینگلیش

یکی از نکات بحث برانگیز گرامر انگلیسی موارد کاربرد Must و have to هست. همون طور که در جریان هستید این دو هر دو  Modal به حساب میان. و همون طور که میدونید Modal یعنی “شبه فعل” شبیه فعل عمل می کنن اما دقیقا شبیه افعال دیگه نیستن. به همین دلیل در بعضی موارد باید حتما Must رو به کار برد و نمیشه به جاش have to/has to به کار برد و در بعضی مواقع فقط باید have to/has to به کار برد و نمیشه در عوض از Must استفاده کرد.

اصلی ترین کاربرد Must برای زمانیه که میخوایم به کسی بگیم بر اساس قوانین چه کاریو باید انجام بده یا وقتی میخوایم به کسی دستور بدیم که باید کاریو انجام بده و Must در حالت منفی یعنی Must notیا Mustn’t زمانی به کار میره که میخوایم به کسی دستور بدیم کاریو انجام نده. یا قانون جایی اینه که یه کاری انجام نشه.

You must come to calss on time

You must not/mustn’t come late

یکی دیگه از کاربردهای Must زمانیه که میخوایم بگیم به نظرمون یه کاری مهمه که انجام بشه یا وقتی میخوایم روی نظر و احساسی که بیان می کنیم تاکید کنیم:

We must have a party at the end of the term

توی این مثال میخوایم نشون بدیم که به نظرمون این مسئله مهمه که پایان ترم یه مهمونی داشته باشیم. و همچنین:

We must not accept new regulations that restrict our civil rights

توی مثال بالا داریم روی نظر و عقیده مون پافشاری می کنیم و با تاکید نشونشون میدیم.

در چه مواردی نمی توان از Must استفاده کرد؟

اما در بعضی موارد نمیشه اصلا must رو به کار برد. مثل زمانی که داریم در باره گذشته صحبت می کنیم. Must برای صحبت درباره گذشته به کار نمیره حتی اگه یکی از کاربردهای Must باشه مثل مواردی که در بالا توضیح دادم. در این موارد had to که گذشته have to به حساب میاد مورد استفاده قرار می گیره. مثلا

We had to wear a Uniform to school.

توی مثال بالا همون obligation که یه قانون برای پوشیدن یونیفورمه وجود داره اما زمانش گذشته هست بنابراین با اینکه یکی از کاربردهای Must به حساب میاد مجبوریم had to رو به کار ببریم.

یکی دیگه از کاربردهای have to به جای must زمانیه که شما بخواید سوالی درباره must بپرسید مثلا

Do I have to wear this Uniform?

توی جمله بالا میشه Must رو هم به کار برد و Must به صورت سوالی به کار میره اما بسیار Formal به حساب میاد و کاربرد چندانی نداره. مثلا میشه گفت Must I wear this uniform?

وقتی میخوایم به این مسئله اشاره کنیم که یه کاری ضرورت نداره انجامش نمیتونیم must not رو به کار ببریم. این موردیه که خیلی از زبان آموزها به اشتباه به کار میبرن. مثلا

This is free. You don’t have to pay anything

یه نکته ظریف در مثال بالا هست. خیلی دقت کنید. یعنی این رایگانه لزومی نداره یا لازم نیست پولی بدی. شاید با خودتون فکر کنید که یعنی هیچ وقتی نمیشه you must not pay رو به کار برد؟ چرا میشه اما دیگه این مفهوم رو نداره. جمله you must not pay به این معنا نیست که لازم نیست پولی پرداخت کنی. بلکه به این معناست که نباید پولی بدی. مثلا جزو قوانین این رستوران اینه که نباید هیچ پولی به عنوان انعام به پیشخدمت ها پرداخت کنی این یه قانونه. مسئله سر باید و نبایده. نه ضرورت داشتن و نداشتن و این نکته خیلی ظریفه.

یکی دیگه از تفاوت های ظریف must و have to زمانیه که شما درباره مسئله ای صحبت می کنید که کنترلی روش دارید یا مسئله ای که کنترلی روش ندارید.

این تفاوت رو در بعضی از کتب گرامر به این شکل توضیح میدن که Must اجبار از بیرون رو نشون میده و have to اجبار از درون یعنی اجباری که خود آدم برای خودش ایجاد می کنه.

به این مثال دقت کنید. فرض کنیم من 80 کیلو اضافه وزن دارم و دچار بیماری های زیادی شدم و پزشکم میگه اگه وزنت رو کم نکنی ظرف مدت 6 ماه میمیری. اینجا دیگه من کنترلی روی اوضاع ندارم و باید وزنم رو کم کنم و این عدم داشتن کنترل رو با must نشون میدیم و می گم

I must lose weight

اما یه وقتی هست من اصلا اضافه وزن ندارم ولی برای اینکه هیکل ظریف تری داشته باشم باید مقداری وزن کم کنم اینجا دیگه اجبار با خودمه و کنترل روی وضعیت دارم. این خودمم که میخوام خودم رو مجبور کنم میگم:

I have to lose weight

اگه سطح زبان شما مبتدی و زیر B1 هست یعنی در حد A1 یا A2 بهتون توصیه می کنم برای مطالعه گرامر از پکیج های گرامر امریکن اینگلیش فایل که از سطح مبتدی تا پیشرفته دسته بندی شده هستن و اون ها رو به صورت دسته بندی شده آموزش دادم و تمریناتش رو به شکل تحلیلی حل کردم از اینجا تهیه کنید.

نمونه گرامر هایی که توی مجموعه امریکن اینگلیش فایل تدریس کردم رو میتونید اینجا مشاهده کنید برای سطح پایه و مبتدی از کتاب استارتر می تونید این و این و این نمونه رو تماشا کنید و از کتاب شماره یک امریکن اینگلیش فایل می تونید این و این و این نمونه گرامر رو تماشا کنید. و از کتاب شماره دو امریکن اینگلیش فایل می تونید این و این نمونه رو تماشا کنید. 
اگه سطح تون به B1 نزدیک یا بالاتر از B1 هست بهتون توصیه می کنم از پکیج گرامر ویژه آیلتس استفاده کنید. حتی اگه قصد شرکت در این آزمون رو هم نداشته باشید میتونید با استفاده از این پکیج که هم به صورت فایل های صوتی و ویدیویی و هم به صورت کتاب چاپی هست با کاربرد عملی گرامر آشنا بشید. نمونه جلسات پکیج گرامر ویژه آیلتس رو میتونید از اینجا تماشا کنید. 

سبد خرید