برگه تقلب گرامر چیست و به چه دردی می‌خورد؟

آموزش زبان انگلیسی با پرفکت یور اینگلیش

از نحوه برخورد زبان آموزها با گرامر یا اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم کتاب‌های گرامر خوشم می‌آید. یک نگاه به هر کتاب گرامری لرزه بر اندام‌تان می‌اندازد. چون باز کردن یک کتاب گرامر مثل تله پورت کردن خودتان به درون یک هزارتوی زبانی است. پیدا کردن راه خروج سخت است زیرا همه چیز رندوم و بهم ریخته به نظر می‌رسد.

دستور زبان، دستور زبان، دستور زبان

در گرامر چپ می‌روید آن وقت یه مشت در شکم‌تان می‌کوبند، به راست می‌روید و یک لگد به سرتان می‌زنند. فقط وقتی چتد قدم در این هزارتو به عقب می‌روید و هزارتو را ترک می‌کنید تازه شروع می‌کنید به فهمیدن. درک می‌کنید که الگوهایی در زبان وجود دارد. الگوهای گوناگون و فقط یک چیز وجود دارد که می‌تواند چنین دیدی به شما بدهد و آن برگه تقلب گرامر (Grammar Cheat Sheet) است. البته این ترجمه تحت اللفظی است که متاسفانه جا افتاده. در واقع Cheat Sheet به برگه‌های کوچکی گفته می‌شود که خلاصه مباحث مربوط به یک درس را در خود دارند و چون برای تقلب کردن هم افراد سعی می‌کنند پاسخ‌ها را در برگه‌های کوچک یادداشت کنند به این برگه‌ها هم Cheat Sheet گفته می‌شود.

فرقی نمی‌کند شما یک زبان آموز تازه‌کار باشید یا پیشرفته. برگه تقلب گرامر باید به بخش جدانشدنی یادگیری شما تبدیل شود. پیش از اینکه دلایلم را برای تهیه برگه تقلب‌های گرامر بیان کنم می‌خواهم ماجرای کم‌سن‌ترین زبان آموزم را برایتان تعریف کنم. من معمولا به بچه‌ها زبان آموزش نمی‌دهم؛ کار اعصاب خوردکنی است. مطمئنم اکثر والدین می‌توانند این مسئله را درک کنند.

خب این شاگردم 10 ساله بود، فوق‌العاده باهوش و تنبل. در اولین جلسه‌ای که با او داشتم متوجه شدم دایره لغاتش چیزی دود 40 تا 70 لغت است. و بعد از 4 سال آموزش آکادمیک زبان انگلیسی اصلا نمی‌توانست انگلیسی حرف بزند.

حتی نمی‌توانست از لغاتی که بلد بود در جمله استفاده کند. خب این اصلا امیدوارکننده نبود درست است؟ اما بعد از بعد از اینکه پایه‌ای‌ترین نکات گرامری را برایش توضیح دادم و برای خودش برگه تقلب گرامر درست کرد اتفاق عجیبی رخ داد.

اصلا انتظارش را نداشتم ولی شروع کرد به فهمیدن. پس از 11 ساعت آموزش زبان (البته نه همه در یک جلسه) می‌تواند جملات ساده را به 4 زمان مختلف بسازد. البته کمی کند است و جملاتش کامل و بی‌نقص نیستند و هنوز هم لازم است هر از گاهی به سراغ برگه تقلب‌های گرامر برود. اما باز هم هر چه باشد 11 ساعت آموزش به این شکل بهتر از 4 سال آموزش آکادمیک برای او بود. من در مورد شاگردان بزرگسالم هم موفقیت‌های این چنینی دیده‌ام اما این یکی خیلی خوب در ذهنم مانده است.

6 دلیل برای تهیه برگه تقلب گرامر

  1. برگه تقلب گرامر، دید واضحی در مورد مباحث گرامری به شما می‌دهد

وقتی کل یک مبحث گرامری را روی فقط یک برگه کاغذ جلوی چشم‌تان داشته باشید دیگر آن قدرها هم ترسناک به نظر نمی‌رسد. این کار به شما کمک می‌کند روی مهم‌ترین مسائل تمرکز کنید علاوه بر اینکه شناسایی الگوهای مختلف روی برگه‌های تقلب بسیار ساده‌تر است.

  1. انرژی فعالسازی را کاهش می‌دهد

انرژی فعالسازی به آن انرژی اولیه برای انجام یک کار گفته می‌شود. هر چه مراحل و زمان مورد نیاز برای شروع کاری بیشتر باشد احتمال اینکه آن کار را انجام بدهید کمتر می‌شود. انرژی فعالسازی را برای عادت‌هایی که می‌خواهید از سرتان بردارید بیشتر و برای عادت‌هایی که می‌خواهید کسب کنید کمتر کنید. هر چه انرژی فعالسازی ما برای فعالیت‌های دلخواه کمتر باشد احتمال اینکه آن کار را با انرژی شروع کرده و با موفقیت به پایان برسانیم بیشتر می‌شود.

خب بررسی چند ساختار گرامری در صورتی که همه روی یک برگه کاغذ باشند بسیار ساده‌تر است تا اینکه بخواهید از میان چندین و چند کتاب گرامری که دارید یک مبحث گرامری خاص را پیدا کنید و بعد از اینکه چندین صفحه را زیر و رو کردید متوجه بشوید که مبحث مورد نظرتان در آن کتاب نبوده و بعد، از شدت خشم گریه‌تان بگیرد.

  1. برگه تقلب گرامر رویکردتان را برای یادگیری گرامر تغییر می‌دهد

اکثر زبان آموزان علاقه‌ای به دوره کردن کتاب‌های گرامر ندارند چون این کتاب‌ها بسیار خسته‌کننده هستند. و هر چه تعداد دفعاتی که این کار را می‌کنید یعنی دوره کتاب گرامر که کاری خسته‌کننده است بیشتر باشد، بیشتر از گرامر متنفر می‌شوید. اما برگه‌های تقلب، ساده و واضح هستند و شما را به یادگیری تشویق می‌کنند.

  1. برگه تقلب گرامر موجب استقلال شما در یادگیری زبان می‌شود

داشتن برگه تقلب‌های گرامری به شما کمک می‌کند یک زبان آموز مستقل شوید. هر بار که یکی از شاگردانم نمی‌داند چطور یک ساختار گرامری بسازد همیشه آنها را به برگه تقلب‌شان ارجاع می‌دهم. در نگاه اول شاید عجیب به نظر برسد. ساختن یک جمله مثل حل جدول است. هر بخش این جدول یک کلمه است. گرامر به شما می‌گوید که هر کلمه در این جدول باید کجا قرار بگیرد به همین دلیل است که بعد از چند بار رجوع به برگه تقلب، هر زبان آموز به خوبی با آن مبحث گرامری آشنا می‌شود و دیگر استفاده از زبان مورد نظر سخت نخواهد بود و تبدیل می‌شود به کاری مثل کنار هم قرار دادن تکه‌های یک پازل. این دلیل دیگری است که شاگردانم را تشویق می‌کنم با خودشان حرف بزنند. به این ترتیب دیگر خیلی به من نیاز پیدا نمی‌کنند. این برگه تقلب‌ها می‌توانند تا حد زیادی جایگزین مدرس شوند.

  1. برگه تقلب به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر زبان یاد بگیرید

بسیاری از اطلاعاتی که در طول زندگی‌مان کسب می‌کنیم فراموش می‌شوند. اما بهتر است به جای فراموش کردن، از عبارت در دسترس نبودن اطلاعات در ذهن استفاده کنیم. اطلاعاتی که شما کسب کردید احتمالا هنوز در حافظه بلندمدت‌تان هست. شاید یک زمانی مجبور شوید یادگیری زبان را مدتی کنار بگذارید. شاید به دلیل مسائل خانوادگی کاری و غیره. اما وقتی بالاخره مجددا وقتی برای یادگیری پیدا کنید برگه تقلب به شما کمک می‌کند که سریعا همه چیز را از نو یاد بگیرید یا به یاد بیاورید. و یک دید کلی خوب در مورد مهم‌ترین نکات گرامری به شما می‌دهد.

  1. برگ تقلب گرامر اسپیکینگ‌تان را بهتر می‌کند

یک قول معروفی هست که می‌گوید اگر تنها ابزاری که در دست دارید یک چکش باشد همه چیز را به شکل میخ می‌بینید. در مورد گرامر هم همین است. ذهن ما خسیس است و دوست ندارد تا وقتی لازم نشد به خودش فشار وارد کند برای همین هم هست که ما به ساختارهای گرامری‌ای می‌چسبیم که آنها را دوست داریم و استفاده از آنها برایمان راحت است. دیدن همه ساختارهای دیگر روی یک برگه می‌تواند تفکربرانگیز باشد و می‌تواند یادآوری‌کننده روش‌های دیگر استفاده از زبان برای شما باشد. چون گرامر یعنی همین؛ داربستی که به شما کمک می‌کند جملات مختلف بسازید.

مهم‌ترین قانون برای نوشتن یک برگه تقلب گرامری

اگر تصمیم گرفته‌اید برگه تقلب گرامر بسازید فقط یک قانون را به خاطر بسپارید.

واضح و مختصر بنویسید

برگه تقلب شما نباید بزرگ‌تر از یک برگه کاغذ آ چهار باشد و فقط باید حاوی اصول اساسی گرامری باشد. در برابر وسوسه یادداشت همه استثناهای گرامری مقاومت کنید. شاید قانون ساده‌ای به نظر برسد اما همین که شروع کنید به نوشتن برگه تقلب وسوسه می‌شوید که تا می‌توانید اطلاعات مختلف را در این برگه ثبت کنید.  همین باعث می‌شود به جای یک برگه تقلب یک دفترچه 40 برگی داشته باشید!!!

اگر اطلاعات بیشتر را لازم دارید می‌توانید یک برگه تقلب جداگانه برای قوانین پیشرفته‌تر ایجاد کنید. هرچند باید بگویم که اغلب اوقات انجام این کار هیچ ضرورتی ندارد. چون تنها چیزی که شما لازم دارید نکات ضروری است بقیه نکات را کم کم که شروع به استفاده از زبان کنید یاد خواهید گرفت.

جهت یادگیری گرامر ویژه آیلتس اینجا کلیک کنید.

برگرفته از یونیورس آو مموری

سبد خرید